جراحی دیسک کمر با لیزر یک روش پزشکی است که از  انرژی نور و گرمای لیزر متمرکز برای درمان درد و التهاب استفاده می‌کند.

لیزر دیسک کمر یک روش پزشکی است که از  انرژی نور و گرمای لیزر متمرکز برای درمان درد و التهاب استفاده می‌کند. عمل لیزری دیسک کمر از طریق تحریک فرآیندهای ترمیم طبیعی بدن در سطح سلولی عمل می‌کند.

جراحی دیسک کمر با لیزر عمل بسته ی کم تهاجمی و بلوک عصبی دیسک کمر می باشد و از میزان موفقیت بالا برخوردار است. روش لیزر دیسک کمر دارای حداقل سطح تهاجم است که طی آن مواد داخلی یک دیسک بین مهره ای برآمده یا دچار فتق شده که موجب وارد شدن فشار به ریشه یک عصب یا کانال نخاعی شده، برداشته می شود. در واقع اشعه لیزر یک فناوری قابل اعتماد و پرتویی متمرکز از نور است که می تواند برای برش بافت نرم بدون ایجاد شکاف در محل دیسک استفاده شود. . از سال ۱۹۹۱  که سازندگان لیزر موفق به دریافت گواهینامه FDA برای درمان دیسک شدند جراحی لیزری دیسک کمر موفقیت آمیز بوده و تا کنون عوارض خاصی برای آن گزارش نشده است.

دلایل بروز دیسک کمر چیست؟

  •  به علت حجمی که توسط دیسک کمر به کانال نخاعی تحمیل می شود و باعث می شود که جا برای ریشه عصبی کم و امکان حرکت آن محدود شود.
  • پارگی دیسک 
  • به دلیل پاره شدن دیسک موادی آزاد می‌شود که باعث تحریک گلبول های سفید و خارج شدن آنها از رگ ها و ایجاد التهاب و افزایش فشار دور ریشه عصبی می شود. 

مزایای استفاده از لیزر برای درمان دیسک کمر

از مزایای استفاده از لیزر برای درمان دیسک کمر قابل کنترل بودن حرارت ایجاد شده توسط لیزر است. هدایت اشعه لیزر به کمک فیبرهای نوری از سطح بدن به داخل دیسک به راحتی امکانپذیر است.
از اشعه ی لیزر برای بریدن نسوج داخل بدن استفاده می شود بدون اینکه شکافی در داخل پوست ایجاد شود. و مهم تر اینکه در روش لیزر دیسک کمر به جای اینکه قطعه خراب شده دیسک برداشته شود به مرکز دیسک حرارت داده می‌شود و این عمل منجر می شود دیسک خود را جمع کند و در نهایت از عصب فاصله بگیرد و درد و ناراحتی بیمار برطرف شود.

میزان موفقیت جراحی لیزری دیسک

با این روش برآورد شده است که حدود ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به دیسک کمر  به طور دائم درمان می‌شوند و در صورت عود مجدد علائم دیسک کمر برای   ۴۰ درصد باقیمانده ممکن است در آینده نیاز به عمل جراحی لیزری بعدی یا در نهایت عمل جراحی باز دا

چگونگی لیزر دیسک کمر

لیزر دیسک کمر بدون نیاز به بستری انجام می شود. معمولاً برای هر جراحی دیسک با لیزر حدود نیم ساعت وقت گذاشته می شود. اما ممکن است برای وارد کردن سوزن به فضای دیسک مشکل ایجاد شود و لازم باشد جراح چندین بار سعی کند تا سوزن را وارد فضای دیسک کند در اینصورت ممکن است جراحی تا ۲ ساعت هم طول بکشد. 
پس از اعمال بی حسی موضعی در محل، جراح سوزن باریکی را به کمک تصاویر اشعه ایکس یا فلوروسکوپ وارد دیسک برجسته می کند. فیبر نوری داخل سوزن قرار دارد و انرژی لیزر منتقل شده از طریق فیبر، با کمک دستگاه رادیولوژی که اصطلاحاً فلوروسکوپی یا اشعه ایکس  نامیده می شود، توسط فشردن یک پدال به صورت پالس وارد بدن بیمار می شود و فتق را از ریشه ی عصب دور می کند. 
 بعد از اتمام جراحی تنها پانسمان کوچکی روی محل ورود سوزن قرار می گیرد. نتایج حاصل از جراحی به سرعت قابل مشاهده است و در طول هفته اول به بیشترین اثر خود می‌رسد. تنها لازم است 24 ساعت در منزل استراحت کنند و به کاری فعالیت های روزمره باید به تدریج از سر گرفته شود. بیشتر بیماران 4 تا 5 روز بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر ، می توانند به سر کار خود بر‌گردند. اگر درد بیمار تا یک ماه بعد از لیزر از بین نرود یعنی عمل جراحی دیسک با لیزر در آن بیمار موفقیت آمیز نبوده و بیمار باید تحت عمل جراحی باز قرار گیرد.

اثرات جراحی دیسک کمر با لیزر

1)‌ کاهش درد
2) از بین بردن التهاب و بهبود ریشه‌های عصبی ملتهب 
از بین بردن فتق دیسک
ترمیم دیسک های پاره شده
3)‌ بالا رفتن مقاومت کششی بافت زنده
4)‌ عدم ایجاد اسکار
5)‌ افزایش رشد مویرگی دیسک 
سلامت دیسک

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع