در چه صورتی انجام جراحی گردن لازم است؟

درد گردن یک بیماری شایع است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگرچه جراحی گردن یک درمان بالقوه برای دردهای طولانی مدت در گردن است، اما به ندرت اولین گزینه است.

درد گردن یک بیماری شایع است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگرچه جراحی گردن یک درمان بالقوه برای دردهای طولانی مدت در گردن است، اما به ندرت اولین گزینه است. در حقیقت، بسیاری از موارد ایجاد کننده ی درد گردن با نوع مناسب درمان های محافظه کارانه از بین می روند. درمان های محافظه کارانه مداخلات غیر جراحی با هدف کاهش درد گردن و بهبود عملکرد هستند.

برخی از نمونه های این درمان ها شامل موارد زیر است:

  • داروهای بدون نسخه برای کاهش درد و التهاب
  • تمرینات خانگی و فیزیوتراپی برای کمک به تقویت گردن، افزایش دامنه حرکتی و تسکین درد
  • سرما و گرما درمانی گردن
  • تزریق استروئید برای کاهش درد و تورم گردن
  • بی حرکت ماندن کوتاه مدت گردن، مانند بستن گردنبند طبی، برای کمک به پشتیبانی و تسکین فشار

جراحی گردن

اگر درمان های محافظه کارانه در کاهش درد مزمن گردن مؤثر نباشند، جراحی گردن اغلب آخرین گزینه ی درمانی است.
در پاسخ به این پرسش که در چه شرایطی ممکن است نیاز به عمل جراحی گردن وجود داشته باشد باید گفت که تمامی علت های درد گردن نیاز به جراحی ندارد. با این حال، برخی شرایط وجود دارد که جراحی در نهایت می تواند بهترین گزینه باشد، به خصوص اگر درمان های کم تهاجمی موثر نباشند.
شرایطی که ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد، اغلب نتیجه آسیب یا تغییرات دژنراتیو وابسته به سن است، مانند استئوآرتریت. جراحات و تغییرات دژنراتیو باعث می شود دیسک های فتق و خارهای استخوانی در گردن شما ایجاد شود. این می تواند بر عصب یا نخاع شما فشار وارد کند و منجر به علائمی مانند درد ، بی حسی یا ضعف شود.

برخی از شایع ترین شرایط گردن که ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • یک عصب پین شده (رادیکولوپاتی گردن): با این شرایط فشار اضافی روی یکی از ریشه های عصبی در گردن شما ایجاد می شود.
  • فشرده سازی نخاع (میلوپاتی گردن): با این شرایط ، نخاع فشرده یا تحریک می شود. برخی از دلایل شایع شامل استئوآرتریت ، اسکولیوز یا آسیب دیدگی به گردن است.
  • شکستگی گردن: این اتفاق وقتی می افتد که یک یا چند استخوان در گردن شما شکسته شود.

رایج ترین انواع جراحی های گردن چیست؟

انواع مختلفی از عمل جراحی گردن وجود دارد. نوع جراحی که ممکن است شما نیاز داشته باشید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

فیوژن ستون فقرات گردن 

فیوژن ستون فقرات گردن برای پیشگیری از حرکت و جابجایی در بین مهره ها  و اتصال آنها به هم انجام می شود. در این نوع جراحی ممکن است دو و یا چند مهره ی گردن برای کاهش درد و از بین بردن حرکت به هم متصل  شوند.

دیسککتومی قدامی گردن با فیوژن 

فتق ديسک گردن يک عارضه شایع است. در آوردن ديسک قدامي گردن با فيوژن و بدون آن، نمونه هايي از اين روش هاست. جراح با ایجاد یک برش در قسمت قدامی گردن نزدیک به نای به ستون فقرات دسترسی پیدا می کند.از طریق این برش اجزای  دیسک و زوائد استخوانی که ممکن است در ایجاد درد نقش داشته باشند خارج می شوند.  انجام این کار ممکن است به تسکین فشار روی عصب یا نخاع کمک کند.

لامینکتومی گردن

هدف از انجام این جراحی درمان تنگی کانال نخاعی است. در این جراحی پس از انجام برش ، ناحیه استخوانی ، ریج در پشت مهره ها (معروف به لمینا) برداشته می شود. هرگونه دیسک ، چرخش استخوان یا رباط هایی که باعث فشرده سازی می شوند نیز برداشته می شوند.

لامینوپلاستی گردن

لامینوپلاستی جایگزینی برای لامینکتومی با هدف کاهش فشار بر روی نخاع و اعصاب و برطرف نمودن تنگی کانال نخاعی قابل انجام است. جراح در ناحیه ی خلفی گردن یک برش ایجاد کرده سپس از طریق بازسازی لامینا فضای بیشتری برای نخاع فراهم می سازد.

پروتز گردن یا تعویض دیسک مصنوعی

تعویض دیسک مصنوعی نوعی جدیدی از درمان است که شامل برداشتن دیسک درگیر سرویکال و تعویض آن با دیسک مصنوعی است. پیش از انجام این جراحی باید دیسک آسیب دیده برداشته شود و مهره‌های بالایی و پایینی به هم جوش بخورند تا از حرکت این قسمت از گردن جلوگیری کنند. در طی این جراحی، جراح دیسک فشار وارد کننده عصب را بر می دارد، سپس پروتز گردن را در فضایی که دیسک قبلاً در آن قرار گرفته بود، وارد می کند. پروتز های گردن ممکن است تمام فلز یا ترکیبی از فلز و پلاستیک باشند.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع