انجام جراحی مغز با هدف بهبود و اصلاح مشکلات ساختاری ایجاد شده در مغز قابل انجام است. مغز عملکردهای آگاهانه و ناخودآگاه بدن را کنترل و هماهنگ می کند.

انجام جراحی مغز با هدف بهبود و اصلاح مشکلات ساختاری ایجاد شده در مغز قابل انجام است. مغز عملکردهای آگاهانه و ناخودآگاه بدن را کنترل و هماهنگ می کند، همچنین عملکردهای بالاتر مانند حافظه، یادگیری و تفکر بر عهده ی مغز است و مانند هر قسمت دیگر بدن، مستعد خونریزی، عفونت، تروما و سایر اشکال آسیب است. این آسیب یا تغییر در عملکرد مغز نیازمند بررسی پزشکی دارد. برای تشخیص یا درمان این مشکلات مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ضرورت دارد.

علائم مغزی که اغلب نیازمند جراحی مغز است

علائم شرایطی که به جراحی مغز نیاز دارند بسته به نوع و شدت آن ممکن است متفاوت باشد. زمانی که مشکلاتی همچون عارضه‌های غیرعادی در مغز و سیستم عصبی ایجاد می‌شوند، بهتر است به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه شود.
متخصصین مغز و اعصاب با بررسی و آزمایش های لازم، مناسب‌ترین گزینه درمانی را با توجه به نیازهای بیمار تعیین می‌کنند. 
علائم عمومی شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خواب آلودگی
  • تشنج

بیماری های مغزی نیازمند جراحی مغز

بیماری های مغزی ای که ممکن است نیاز به عمل جراحی مغز داشته باشد عبارتند از

  • تغییرات بافت مغز - مانند سرطان مغز یا تومور مغزی، عفونت و تورم (ادم)
  • تغییرات در جریان خون مغز - مانند هماتوم subdural، خونریزی مغزی
  • تغییر در مایع مغزی نخاعی - مانند عفونت یا هیدروسفالی.

بررسی های پزشکی بیماری های مغزی

  • معاینه ی جسمی
  • تاریخچه پزشکی
  • سی تی اسکن
  • اسکن ام آر آی

جراحی مغز

انواع متعددی از عمل جراحی مغز وجود دارد که با توجه به عارضه ی ایجاد شده، محل درگیر در مغز می تواند متفاوت باشد. جراحی مغز با پیشرفت علم رو به رشد بوده و بیشتر جراحی ها بدون برش سر انجام می شود.

کرانیوتومی مغز

نوعی از جراحی های مغز کرانیوتومی است. عملی برای باز کردن جمجمه به منظور دستیابی به مغز برای ترمیم جراحی است. بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. موهای روی پوست سر تراشیده شده است. جراح مغز و اعصاب با برش دادن قسمت اول از پوست سر در ناحیه ای که آسیب مغزی تصور می شود ، عمل جراحی کرانیوتومی را انجام می دهد. سپس سوراخی برای دسترسی به مغز در جمجمه ایجاد می شود. این مورد برای ترمیم هرگونه رگ خونی پاره شده و از بین بردن لخته خون یا رشد آن لازم است.

بعد از اتمام عمل، قطعه استخوانی كه برداشته شده تعویض می شود، ماهیچه و پوست دوخته می شود و تخلیه ای درون مغز قرار می گیرد تا خون اضافی باقی مانده از عمل جراحی خارج شود. برخی از عوارض احتمالی پس از کرانیوتومی شامل واکنش آلرژیک به بی حسی، خونریزی، عفونت، آسیب مغزی، تورم مغز، سکته مغزی و تشنج است.
در طول عمل جراحی باز مغز، جراح امکان انجام برداشتن تومور، کلیپ کردن آنوریسم، تخلیه خون یا ترشحات مربوط به یک عفونت وحذف بافت غیر طبیعی مغز را دارد.

بیوپسی مغز

برای برداشتن مقدار کمی از بافت مغز یا تومور جهت بررسی میکروسکوپی انجام می‌شود. بیوپسی مغز با ایجاد یک برش کوچک و سوراخ در جمجمه قابل انجام است.

جراحی‌های اندوسکوپیک اندونازال کم تهاجمی

جراح در این نوع جراحی برای برداشتن ضایعات یا تومور ها، از طریق بینی و سینوس بیمار جراحی انجام می شود این جراحی به کمک یک دستگاه تلسکوپی به نام اندوسکوپ که مجهز به دوربین و چراغ است قابل انجام می باشد. با این روش جراح بدون ایجاد برش به قسمت های مورد نظر مغز دسترسی دارد. جراح می‌تواند از این روش برای درمان تومورهای غده هیپوفیز، تومورهای موجود در قاعده جمجمه و تومورهای گسترش یافته در سراسر مغز استفاده کند.

نورواندوسکوپی کم تهاجمی

مشابه جراحی اندوسکوپیک با حداقل تهاجم است، در این روش نیز جراح با استفاده از اندوسکوپی اقدام به برداشتن تومورهای مغزی می نماید. ممکن است لازم شود سوراخ کوچکی به اندازه یک سکه در جمجمه به منظور دسترسی به بخش‌های مورد نظر از مغز، ایجاد شود.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع