امکان درمان دیسک کمر و درد کمر با اوزون تراپی

اصطلاح اوزون درماني يا Prolozone ترکيبي از واژه‌ی لاتين "Proli" به معني بازتوليد يا بازسازی و واژه‌ی ازون است. ازون فعال‌ترين شکل اکسيژن در جهان است.

اصطلاح اوزون درماني يا Prolozone ترکيبي از واژه‌ی لاتين "Proli" به معني بازتوليد يا بازسازی و واژه‌ی ازون است. ازون فعال‌ترين شکل اکسيژن در جهان است. در روش ازون درماني، از نيروی اکسيژن برای القای بازیايي بافت‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های آسيب‌ديده استفاده مي‌شود. اين روش معمولاً باعث بهبود کامل و رفع دائمي کمر درد و دیسک کمر و دیگر دردهای ناشی از فتق دیسک می‌شود.

اوزون چيست؟

اوزون يک ماده‌ی مرکب طبيعي است که از سه اتم اکسيژن تشکيل شده است و غالباً با علامت O3 نشان داده می‌شود (برای متمايز شدن از شکل بسيار فراوان‌تر اکسيژن که با O2 نشان داده مي‌شود). قسمت عمده‌ی اوزون موجود در طبيعت، در جو کره‌ی زمين ساخته و در همان جا يافت مي‌شود. مشخصه‌ی گاز ازون بوی تند آن است.

اوزون هنگامی ساخته می‌شود که یک جریان الکتریکی مانند صاعقه از یک توده گاز اکسیژن (O2 ) عبور کند. بار الکتریکی باعث شکسته شدن مولکول اکسیژن به دو اتم مجزا می‌شود. اغلب اتم‌های اکسیژن، بلافاصله دوباره با یکدیگر ترکیب می‌شوند و گاز اکسیژن (O2) را تشکیل می‌دهند. اما درصد بسیار کمی از مولکول‌های اکسیژن تکی هم با یکدیگر ترکیب می‌شوند و اوزون (O3) را می‌سازند. مولکول اوزون بسیار ناپایدار است و به سرعت به اکسیژن (O2) تبدیل می‌شود. اما آنچه که ازون را به یک عامل درمان کننده بسیار قوی تبدیل کرده است، دقیقاً همین ناپایداری شیمیایی است.

اوزون تراپی برای درمان کمر درد و دیسک کمر

تعداد زیادی از افراد در مقاطعی از زندگی خود، از درد پایین کمر رنج می‌برند و در مورد اغلب آنها علت این درد، فتق دیسک‌های بین مهره‌ای است. این وضعیت هنگامی پیش می‌آید که بالشتک‌های اسفنجی یا همان دیسک‌های بین‌مهره‌ای که به عنوان ضربه‌گیر در بین مهره‌های ستون فقرات عمل می‌کنند، ملتهب می‌شوند یا بیرون می‌زنند. فتق دیسک‌های قسمت پایین ستون فقرات می‌تواند باعث درد در ناحیه کمر، باسن و ران پا شود. همچنین وقتی که دیسک‌ها بیرون می‌زند، بر عصب‌های مجاور خود فشار وارد کرده و باعث بی‌حسی و ضعف در این قسمت‌ها می‌شوند.

در یک درمان آزمایشی که در ۹ مارس ۲۰۰۹ انجام شد، تزریق گاز ازون در ناحیه ستون فقرات و اکسیژن درمانی باعث تسکین درد ناشی از فتق دیسک در پایین کمر شد. طرفداران ازون درمانی معتقدند که ظرف ۵ سال آینده، این روش می‌تواند به یک روش درمانی استاندارد و معمول برای درمان این عارضه‌ها تبدیل شود. یک محقق که از سال ۲۰۰۵ تاکنون نزدیک به ۵۰ بیمار را با استفاده از تزریق ترکیبی از ازون و اکسیژن درمان کرده است، می‌گوید که این روش که از نوع روش‌های با حداقل تهاجم به شمار می‌رود، می‌تواند برای درمان ۵۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که از درد ناشی از فتق دیسک‌ها رنج می‌برند، کارایی داشته باشد. اوزون درمانی روشی است که کارایی آن در تسکین کمر درد و دردهای ناشی از فتق دیسک کمر، به اندازه روش جراحی می‌باشد و در عین حال عوارض بسیار کمتری داشته و زمان بهبودی بیمار با این روش بسیار کوتاهتر است.

امروزه و با پیشرفت علم پزشکی یکی از نوین ترین درمان هابرای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان ازن درمانی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز ازن رایج شده است. در این روش ابتدا به ریشه عصب درگیر به صورت دقیق تشخیص داده می شود و سپس از تزریق گاز ازن در محل های منشا و عامل درد استفاده می شود. تزریق گاز ازن یا اوزون تراپی به کمک انرژی فوق العاده ای که ایجاد می کند ، سبب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزاد سازی آن می شود و بیماران در طی سه تا پنج جلسه درمان ازن می توانند بهبودی فوق العاده ای را تجربه کنند. یکی از نوین ترین درمان هابرای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان ازون تراپی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز ازون رایج شده است.

روش تزریق گاز اوزون

علت اينکه روش اوزون درماني در زمينه درمان کامل برخي از آسيب‌ها، موفق و در برخي ديگر ناموفق است به فرايند گردش خون باز مي‌گردد. برای آنکه يک ناحيه آسيب‌ديده در بدن بتواند بازيابي و ترميم شود، به عوامل بسيار مهمي شامل ويتامين‌ها، عناصر غذايي و اکسيژن نياز دارد که تنها از طريق گردش خون تأمين می‌شوند. در اين ميان، اکسيژن به عنوان مهم‌ترين عامل شناخته می‌شود. کمبود اکسيژن باعث انباشته شدن اسيد لاکتيک می‌شود که علت اصلي ايجاد درد مي‌باشد. اوزون درماني از سه راه مختلف بر درمان آسيب‌ديدگي تأثير دارد. اولاً عوامل ضدالتهاب هومئوپاتيک که به ناحيه آسيب‌ديده تزريق می‌شود، التهاب و ورم در اين ناحيه را کاهش می‌دهد و در نتيجه موجب افزايش گردش خون می‌شود. دوماً ويتامين‌ها و مواد معدني که براي بهبود آسيب‌ديدگي اهميت زيادي دارند، برای ناحيه آسيب‌ديده تأمين می‌شود. و نهايتاً اکسيژن به شکل ازون به درون ناحيه آسيب‌ديده تزريق مي‌شود.
سوزنی که برای تزریق ترکیب اوزون-اکسیژن استفاده می‌شود، به کمک تصاویر رایانه‌ای به محل دیسک بیرون‌زده هدایت می‌شود و گاز ازون-اکسیژن در این ناحیه تزریق می‌شود. این گاز مستقیماً به وسیله سوزن به دیسک می‌رسد و باعث کاهش حجم درون دیسک می‌شود. کاهش حجم ديسک به خاطر اکسید شدن پروتئوگلیکان‌های موجود در آن صورت می‌گیرد. پروتئوگلیکان‌ها پروتئین‌هایی هستند که در قسمت مرکز دیسک که حالت ژله‌ای دارد (هسته دیسک یا نوکلئوس پالپوزوس) وجود دارند. وقتی که حجم دیسک کم می‌شود، فشار وارد بر عصب نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش احساس درد می‌شود. در این روش، بیمار فقط به یک بی حسی موضعی نیاز دارد. علائم درد در بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند، ظرف ۴۸ ساعت پس از انجام درمان بهبود پیدا کرده است. 

مزایای تزریق اوزون

علاوه بر بهبودی سریع‌تر و عوارض کمتری که این روش در مقایسه با جراحی دارد، سایر مزایای آن عبارت است از:

  •     یک روش درمانی با حداقل تهاجم است.
  •   یک روش درمان سرپایی است.
  •   انجام آن به زمان بسیار کوتاهی نیاز دارد.
  •   هزینه‌های آن بسیار کمتر از جراحی است.
  •  یک روش درمان بدون درد است. 

عارضه‌های درمان شده با گاز اوزون

ازون درماني مي‌تواند برای درمان تقريباً همه دردهايي که ممکن است شما احساس کنيد، کارآيي داشته باشد. از جمله می‌توان به درمان دیسک کمر ، کمر درد، ، گردن درد، آسيب شلاقي گردن، فتق ديسک‌ها، درد قسمت پايين کمر، درد پاشنه پا (فاسئيت پلانتار)، سندرم تونل کارپ (مجراي مچ دستي)، پارگي تاندون‌ها، سندرم مفصل گيجگاهي فک تحتاني، درد عصب سياتيک، خار پاشنه، نوروما (ورم عصب)، بيماری آرنج تنيس بازان (التهاب قسمت خارجي آرنج)، آسيب‌ديدگي ماهيچه گرداننده شانه، آسيب‌ديدگي زانو و هر نوع آسيب ورزشي ديگر اشاره کرد.
چون اوزون درماني باعث بازیايي و ترميم بافت غضروفي می‌شود، بنابراين اين روش برای درمان استئوآرتروز لگن و زانو هم کارآيي بسيار بالايي دارد. مزيت بزرگ روش ازون درماني آن است که فقط روشي برای برطرف کردن درد نيست، بلکه مشکل را به طور کامل و هميشگي درمان می‌کند.  

آیا اوزون درمانی روش ایمنی است؟

هر چند ازون و پراکسید هیدروژن در حالت خالص، سمیت بسیار بالایی دارند، اما ثابت شده که رقیق کردن آنها در حدی که برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث تبدیل شدن آن به ماده‌ای کاملاً ایمن و مؤثر خواهد شد. اگر مقادیر مناسب این گاز توسط یک پزشک متخصص استفاده شود، شانس بروز عوارض جانبی و واکنش‌های معکوسی که برای درمان‌های بیواکسیدی وجود دارد، تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

نکته مهم

درمان با اوزون برای همه افراد، روش مناسبی نیست. اگر از فلج پاها، عدم کنترل مثانه، دیسک کلسیفیه شده و یا فشردگی نخاع رنج می‌برید، انجام جراحی برای شما بهترین گزینه است. همیشه اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی و بیماری خود را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما با توجه به این اطلاعات تعیین می‌کند که آیا تزریق اوزون یا هر نوع درمان دیگری برای برطرف کردن کمر درد  دیسک کمر درد ناشی از فتق دیسک‌ها مناسب است یا خیر.
 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع