جراحی دیسک کمر عملی است که برای درمان اعصاب تحت فشار درناحیه ی ستون فقرات کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی دیسک کمر عملی است که برای درمان اعصاب تحت فشار درناحیه ی ستون فقرات کمر مورد استفاده قرار می گیرد. زمان مناسب برای جراحی دیسک کمر به عنوان آخرین راه حل وقتی است که بیماران مبتلا به دیسک کمر در وضعیت حادی قرار دارند و به هیچ درمان دیگری پاسخ نمی دهند.
معمولاَ برای افراد مبتلا به دیسک کمر، روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد که بیشتر آنها در صورت مراجعه ی فوری به پزشک و با تغییر سبک زندگی، دارو، فیزیوتراپی بهبود میابند و در صورت نیاز به جراحی چنانچه با لیزر دیسک درمانی حاصل نشود یا اینکه وضعیت بیمار آنقدر نامناسب است که تنها جراحی راه چاره برای درمان دیسک کمر خواهد بود.

 معرفی انواع جراحی دیسک کمر جراحی-دیسک-کمر

 جراحی لامینکتومی دیسک کمر

یکی از قدیمی ترین روش های جراحی دیسک کمر روشی است به نام   لامینکتومی. روش کار در این جراحی به این صورت است که جراح ابتدا کانال نخاعی را که توسط استخوان هایی به نام لامینا پوشانده شده است باز می کند به همین دلیل قسمتی از لامینا و قسمتی از لیگامان فلاوم را برمی‌دارد تا در نهایت به ریشه عصبی برسد، و با کنار زدن ریشه عصبی دیسک را از پشت آن خارج می‌کند.  جراحی لامینکتومی دیسک کمر سال ها بدون استفاده از میکروسکوپ انجام‌ می شد.

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر یا میکرودیسککتومی

با روی کار آمدن میکروسکوپ  روش دوم جراحی دیسک کمر به نام جراحی میکروسکوپی دیسک کمر رایج شد. دیسککتومی برای برداشتن دیسک فتق یا دژنراتیو در ستون فقرات استفاده می شود.
این روش مشابه روش لامینکتومی است و تمامی مراحل آن به مانند روش قبل
 انجام می‌گیرد با این تفاوت که برش کمتری در محل درمان زده می‌شود و مقدار کمتری از استخوان لامینا برداشته می شود. اساس کار این جراحی استفاده از میکروسکوپ است و جراح برای دیدن ریشه عصبی و دیسک از میکروسکوپ استفاده می کند که علاوه بر نور بهتر قابلیت بزرگنمایی ریشه عصبی را تا چندین برابر دارد ازینرو شناسایی بافت های مختلف آسان‌تر خواهد بود. 

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

روش جراحی آندوسکوپی دیسک کمر روشی نسبتاً آسان است اساس کار با این روش به شکل می باشد که در واقع کانال نخاعی دستکاری نمی‌شود و از راه سوراخ بین مهره ای سوزنی وارد دیسک می شود و سپس با وارد کردن تدریجی لوله‌هایی به فضای دیسک که به مرور قطر آنها افزایش میابد مانند آنتن رادیو، تا بالاخره یک لوله ای که بتوان آندوسکوپی را از آن رد کرد و وارد فضای دیسک می شود  و سپس لوله ی باریک مجهز به لنز که آندوسکوپ نامیده می شود وارد فضای دیسکی می شود و دیسک را خارج می کند. در این روش جراحی و نتيجه عمل برابر با روش جراحی باز است و عوارض عمل کمتر می باشد زیرا دستکاری نسوج کمتر انجام شده و میزان چسبندگی با این روش به حداقل می رسد.

در بسیاری از موارد، ترکیبی از این تکنیک ها برای بهبود دیسک کمر می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
جراحی دیسک کمر اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که بیمار در طول فرایند عمل دیسک، کاملاً بیهوش است. مدت زمانی که برای جراحی دیسک لازم است معمولاً یک ساعت طول می کشد، اما بسته به پیچیدگی روش، ممکن است مدت زمان انجام آن طولانی تر شود.

توصیه های لازم بعد از جراحی دیسک کمر

اکثر افراد می توانند یک روز پس از عمل دیسک کمر، به منزل برای استراحت بیشتر بازگردند و پس از آن با مراقبت های بعد از عمل روند بهبودی طی می شود. اما دقت کنید که تا 6 هفته پس از جراحی دیسک کمر، باید از انجام فعالیت های شدید و رابطه جنسی خودداری کنید. در مورد زمان بازگشت به فعالیت های عادی پزشک شما با توجه به شرایط و نتایج جراحی می تواند تعیین کننده باشد.
با این حال ممکن است بعد از حدود 4 تا 6 هفته، قادر به انجام دادن فعالیت های روزمره خود شوید، اگرچه باید از رانندگی طولانی مدت و یا بلند کردن اجسام سنگین، اجتناب کنید و انجام دادن فعالیت های سنگین تر، نیاز به زمان بیشتری دارد.
به مدت 2 هفته از خم شدن، بلند کردن یا چرخاندن کمر خودداری کنید، از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید، رانندگی نکنید و سیگار نکشید زیرا استعمال سیگار بهبودی را به تأخیر می اندازد و رشد استخوان را مهار می کند.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع